Torpedoen som dukket opp i Åsenfjorden sommeren 2018

Sommeren 2018 dukket det opp en merkelig rørformet konstruksjon i vannskorpen et sted inne i Åsenfjorden. En kanopadler padlet inntil dette ukjente som duppet i overflaten for å undersøke den litt nærmere. Padleren banket lett på doningens "snute" og lurte fælt på hva dette var. Trolig viste han vel ikke at det han dunket borti og som lå i vannet ved siden av ham var restene av andre verdenskrigs mest effektive våpen og som hadde forårsaket senkingen av mange tusen skip i løpet av krigsårene. Disse torpedoene bar stridshode som inneholdt ca 200 kg TNT når de var ladet og klargjort for angrep på fiendtlige sjøgående fartøy.

Over 70 år hadde gått siden Norge var okkupert av tyske okkupanter. I 1942-43 var Åsenfjorden en av de mest sentrale krigsskueplasser og hadde stor fokus hos de allierte. Her lå de aller fleste av Kriegsmarines skip i løpet av de nevnte krigsår. Tirpitz var den største men absolutt ikke den eneste her inne. Store skip som Prinz Eugen, Admiral Hipper, Admiral Sheer kan også nevnes. Det var også en avdeling av ubåter fra 24. og 25. skoleflotilje inne i Hoplafjorden i 1941. De ble stasjonert her for å øve og lære opp ubåtmannskap. Kanskje er det fra disse flotiljene torpedoen stammer fra. Utdanningsflotiljene brukte torpedoer av denne typen, en G7a T1 som var ombygd som øvelsestorpedo. Disse torpedoene hadde ikke stridshode med TNT, men hadde en slags mekanisme eller utløser som skulle fylle fremre kammer med luft når de traff skutesiden på et målskip. Torpedoen vippet dermed opp og ble stående vertikalt i sjøen etter et treff. Deretter skulle de bli plukket opp av hjelpefartøy en såkalt "torpedofiskebåt" som transporterte disse til nærmeste kai for klargjøring til neste øvelses angrep. Slik øvelsesaktivitet ble det gjennomført mye av i 1941 inne i Trondheimsfjorden.

Bildet over viser hvordan disse torpedoene var bygd. Luftflaske seksjonen var den delen som ble funnet i Åsenfjorden 2018. Denne delen er ca 4 meter lang og en diameter på 533 mm.

Bildet viser her litt av hvordan torpedoen ser ut innvendig. Her ser man veggen mellom lufttrykkflaske og motorrom. Til høyre sees drifstofftanken.

Da torpedoen ble funnet ble Politiet varslet umiddelbart og det endte med at Forsvaret kom på banen. Det ble raskt konkludert at den ikke hadde stridshode, men at trykktanken kunne utgjøre en fare da det kunne være trykk i den og at den kunne eksplodere under håndtering. Det ble derfor besluttet å sette 2 ladninger i siden og sprenge hull i torpedoen nede i fjæra.

Hullene kan tydelig sees i det første bildet i innlegget. Sprengningen skapte en merkbar trykkbølge og eksplosjonene kunne høres godt innover i fjorden denne sommerdagen.

Året etter lå fremdeles torpedoen inne på land i Åsenfjorden og det ble derfor slik at Skatval Krigshistoriske Museum tok kontakt med grunneier og avtalte en overtagelse av denne til museumsformål. Torpedoen er nå overflatebehandlet og det skal bygges et skjelett av motorseksjon og stridshode for at man skal kunne se dimensjonene bedre og hvordan disse så ut. Det er tenkt at den skal henge i kranen inne på museet og kanskje var det akkurat her den var lagret og klargjort en gang under krigen....

Før og etter overflatebehandling.

Samme type torpedo ved krigshistorisk museum i Gdansk Polen.